fleetronis happy new year inbouw op locatie scm alarm inbouw certificaat rittenregistratie achteruitrijcamera

Vanaf juli 2024* moeten alle nieuwe trucks die in de EU worden verkocht, voldoen aan de General Safety Regulation (GSR). De regelgeving vereist een reeks verplichte, geavanceerde veiligheidsvoorzieningen. Wat zijn deze en wat voor invloed gaan ze hebben op uw transportbedrijf?

In 2019 is de General Safety Regulation bijgewerkt als gevolg van innovaties op het gebied van veiligheidssystemen, waarmee het risico op ongevallen door menselijke fouten kan worden verminderd. De update betekent dat een reeks actieve veiligheidssystemen met chauffeursondersteuning vanaf juli 2024 verplicht worden in nieuwe trucks. De functies van actieve veiligheid zijn grotendeels gericht op het attent en alert houden van chauffeurs. Sommige ervan zijn in trucks al in een bepaalde vorm in aanwezig.

De doelstelling ondersteunt de EU-inzet ’Vision Zero’: het langetermijndoel van de EU van nul doden en nul ernstig gewonden op de Europese wegen in 2050. Ook draagt het bij aan Volvo Trucks’ ultieme doel van zero accidents.

www.fleetronics.nl

Bron: Volvo Trucks 

Merry Christmas everyone

Londen niet meer in zonder vergunning Direct Vision Standard

Transport for London (TfL) heeft de Direct Vision Standard-wetgeving in het leven geroepen. Hiermee worden vrachtwagens zwaarder dan 12 ton verplicht om vanaf 26 oktober 2020 een vergunning te hebben, alvorens zij Londen en omgeving mogen binnenrijden. Dit geldt ook voor voertuigen van buiten het Verenigd Koninkrijk. Deze wetgeving gaat in per 1 maart 2021.
Direct Vision Standard DVS

De wetgeving is gebaseerd op een zogenoemde sterscore – een indicatie van wat de bestuurder vanuit zijn cabine kan zien met betrekking tot andere weggebruikers. De voertuigfabrikant verleent deze sterscore. De score (0 tot 5 sterren) is gebaseerd op de staat waarin het voertuig de productiehal heeft verlaten en houdt geen rekening met veiligheidssystemen die achteraf zijn aangebracht.

Agglomeratie Londen 

Vrachtwagens die niet minimaal 1 ster hebben, moeten voldoen aan de eisen van het Safe System. Dit betekent installatie van extra hulpmiddelen voor indirect zicht. Naleving van de Safe System-voorschriften is niet van invloed op het aantal sterren dat aan een voertuig wordt toegekend, maar betekent wel dat een vergunning kan worden aangevraagd om de agglomeratie Londen binnen te rijden. In 2024 wordt de minimumeis voor DVS aangepast naar 3 sterren.

Het is belangrijk om te vermelden dat – ook als een voertuig 1 tot 5 sterren heeft en dus voldoet aan de Direct Vision Standard – er wél een vergunning moet worden aangevraagd. Rijden in Londen zonder vergunning kan een forse boete opleveren, namelijk £ 550 voor exploitanten en expediteurs en £ 130 voor chauffeurs.

Als een voertuig een score van 0 sterren heeft, moet worden voldaan aan de eisen van het Safe System. Dit is een reeks veiligheidsmaatregelen voor voertuigen met als doel de gehele veiligheid van de vrachtwagen te verbeteren.

Eisen Direct Vision Standard

Een voertuig van een transportbedrijf dat met een voertuig van 12 ton of meer in Londen wil rijden, moet voldoen aan de volgende eisen van de Direct Vision Standard:

1) Spiegel van klasse V, aangebracht aan de bestuurderszijde van het voertuig;

2) Spiegel van klasse VI, aangebracht aan de voorzijde van het voertuig;

3) Lage beschermingsbalken aan de zijkanten aangebracht behalve waar dat onpraktisch is of onmogelijk blijkt te zijn. Zie de website van TfL voor vrijstellingen;

4) Stickers met afbeeldingen en markeringen aan de buitenzijde moeten zijn aangebracht op  voertuigen om kwetsbare weggebruikers te waarschuwen voor gevaren in de buurt van het voertuig;

5) Een sensorsysteem dat de bestuurder waarschuwt voor de aanwezigheid van een kwetsbare weggebruiker, aangebracht aan de niet-bestuurderszijde van het voertuig;

6) Hoorbare waarschuwing dat het voertuig manoeuvreert om kwetsbare weggebruikers te waarschuwen wanneer een voertuig afslaat;

7) Een volledig operationeel camera-/monitorsysteem, aangebracht aan de niet-bestuurderszijde van het voertuig.

bron: transportlogistiek.nl